Terapi Epilepsi dan Tujuannya

Terapi epilepsi bertujuan untuk menghentikan kejang pada penderita epilepsiMengetahui langkah yang harus dilakukan pada saat seseorang mengalami kejang adalah bagian dari salah satu usaha penyembuhan. Tujuan terapi epilepsi adalah untuk menghentikan kejang atau mengendalikan si penderia sebaik mungkin dan untuk membantu mewujudkan mereka menjalani hidup penuh dan tak terbatas sesuai keinginan mereka sendiri.
"Tidak ada kejang tidak ada efek samping" merupakan salah satu moto untuk pengobatan epilepsi. Tidak semua orang dapat mencapai tujuan tersebut dengan cepat, namun masih bisa tercapai walau membutuhkan waktu yang panjang.Umumnya, 70% bangkitan dapat teratasi dengan 1 jenis OAE, sedangkan 30% sulit diatasi meskipun dengan 3 atau lebih OAE yang kita sebut sebagai epilepsi refrakter.


Cara Kerja Terapi Epilepsi.
Terapi epilepsi diawali dengan proses monoterapi. Yaitu dengan memberikan satu jenis OAE yang sesuai dengan jenis sindrom espilepsi. Memberikan dosis secara bertahap dari dosis rendah dan menaikannya sampai dosis yang cukup atau menimbulkan efek samping.Jika dosis mencapai maksimum belum ada perubahan, maka dokter akan menambahkan OAE kedua. Apabila OAE kedua sudah mencapai kadar terapi , OAE pertama akan diturunkan secara bertahap sedikit demi sedikit. Namun apabila dalam penggunaan dosis maksimal masih belum teratasi, kemungkinan penambahan obat ketiga akan diberikan.

Bukan hal yang mudah untuk memilih obat yang tepat bagi penderita epilepsi. Karena selain pemilihan OAE juga harus melihat dari sisi umur si penderita epilepsi, jenis kelamin, kondisi tubuh, berat badan dan respons masing-masing orang terhadap obat yang diberikan. Membutuhkan waktu sebelum dokter menentukan jadwal pengobatan dan menentukan jumlah yang dapat menghasilkan respons terbaik dengan efek samping yang sedikit.

Terapi Epilepsi dengan Diet Ketagonik.
Diet ketogenik adalah diet dengan kandungan tinggi lemak dan rendah karbohidrat dan protein sehingga memicu keadaan ketosis. Diet ini mengandung 2-4 gram lemak untuk setiap kombinasi 1 gram karbohidrat dan protein. Diet ketogenik biasanya digunakan sebagai terapi dari epilepsi. Melalui diet ketogenik, lemak menjadi sumber energi dan keton terakumulasi di dalam otak sehingga menjadi tinggi kadarnya (ketosis). Keadaan ketosis ini dipercaya dapat menghasilkan efek antikonvulsi, yang dapat mengurangi simptom epilepsi dengan mengurangi frekuensi dan derajat kejang, meskipun bagaimana mekanisme biokimia peristiwa ini belum diketahui dengan pasti. Pada anak-anak diet ini dirasakan lebih efektif dibandingkan orang dewasa, terapi epilepsi khususnya pada saat obat antikolvusan tidak bekerja secara efektif atau menjadi kontraindikasi.

1 komentar:

Darell mengatakan...

Sebaik sahaja Jennifer anak perempuan saya berumur sembilan tahun, dia mengalami penyitaan pertama. Beberapa ubat-ubatan dan diet ketogenik gagal membawa perkara-perkara yang teratur. Saya dan suami saya meneroka beberapa pilihan pembedahan. Setiap lawatan doktor ditemui dengan poking dan dorongan, kekurangan tidur, menyapu dari ubat-ubatan,
dan ditambatkan kepada monitor EGG selama beberapa hari. Anak perempuan saya dinafikan pembedahan dan walaupun 14 ubat gagal; kami terus mencari alternatif. Kami kemudian menemui beberapa kumpulan doktor perubatan dari India yang menjadi ubat herba dalam menyediakan penyembuhan lengkap untuk penyitaan dan epilepsi. Laman web mereka adalah www.natonatureheals.
com kita tidak benar-benar memahami bahasa tapak seperti yang ditulis dalam bahasa Inggeris, tetapi ada pilihan di bahagian bawah laman web untuk menterjemahkan bahasa ke bahasa asal kita. Oleh itu, kami menghubungi mereka melalui borang hubungan di laman web mereka dan mereka memberi kami penjagaan pelanggan dan pakar herba yang memahami bahasa kami.
Kami menjelaskan secara terperinci bagaimana dan apabila gejala kejang diwujudkan di anak perempuan kami. Mereka bertanya kepada kami beberapa soalan, menyiapkan campuran dan dihantar ke kami di depan pintu kami sebaik sahaja kami membuat pembayaran. Anak perempuan saya mengambil campuran ini untuk tempoh tiga puluh enam hari,
dan saya dengan ikhlas dapat memberitahu anda bahawa sehingga hari ini anak saya tidak mempunyai gejala penyitaan lagi. Semua terima kasih kepada Natonaureheals pasukan herba untuk memberi ubat untuk anak perempuan saya, mereka boleh melakukan perkara yang sama untuk anda jika anda menghubungi mereka melalui laman web mereka atau email mereka di sini natonatureheals@gmail.com